IC 405 Flammande stjärnebulosan - Ville Nyström

Bilder från galleriet
Post Reply
astroville
Posts: 10
Joined: 2016-03-29 21:04:26
spamtest: JA

IC 405 Flammande stjärnebulosan - Ville Nyström

Post by astroville »

Ny bild i galleriet
Objekt: IC 405 Flammande stjärnebulosan
Exponering: 55*5min
Fotograf: Ville Nyström
Teleskop: Skywatcher Evostar 80ED DS-PRO
Kamera: Canon 550d moddad
Kommentar: Här är mitt försök på IC 405. Det känns som att det här är den första gången jag fick det mesta att stämma hyfsat. Guidning+dither med fel under 1''! Den hemmabyggda motorfokuseraren fungerade felfritt med APT. First light med hem-moddad 550d + splitternytt CLS filter. Då jag tidigare dränkt sensorn med ljusföroreningar så var det kul att kunna testa lite längre subs. Efter ca 1 timmes övervakande ställde jag väckarklockan och gick och lade mig. När klockan ringde 3,5h senare så var det bara att vittja nattens fångst, ta flats och plocka ihop. Med tanke på all ny utrustning så känns det nästan märkligt att det gick så smärtfritt? Jag hade dock hoppats på dubbelt så mycket data. Detta då prognosen för nästföljande nätter visade på klart väder. Fick natten därefter erfara vad 5m/s västlig vind gör med guidningen.. Missade den delen av prognosen. Den tredje natten så fungerade allt perfekt, guidning, fokus, ingen vind. Jag satt och väntade ut tiden (runt midnatt) då IC405 blir synlig över lägenhetstaket från baksidan. Dessvärre blev även molntäcket mycket väl synligt lagom till midnatt. Så jag fick nöja mig med data från första natten.

Jag har stackat i DSS. Stretchat, ställt nivåer och brusreducerat i PS. testade gratismånaden av gradienXterminator, med olika resultat. Använder ni den pluggen ofta? Är den värd att köpa?

Har gjort många olika försök med starmasks i PS, med mer eller mindre lyckade resultat. Dom ljussvaga stjärnorna blir gröna i bilden? Tips och förbättringar mottages med glädje!





Image
Klicka for att se stor version av bilden
SW Evostar 80ED/ Canon 550D & 50D full spectrum mod
SW Startravel 80/ ToupTek mono guider
Astronomik CLS/CCD clip in filter
EQ6/ Eqmod/ ascom/ phd2
Arduino motorfokuserare
Martin F
Posts: 1812
Joined: 2013-11-06 12:16:53
spamtest: JA

Re: IC 405 Flammande stjärnebulosan - Ville Nyström

Post by Martin F »

Jag tycker att det ser bra ut! Dock skumt med de gröna stjärnorna. Brukar du få det? Jag vet att det kan bli så om man använder Ha som rent luminanslager i redigering men du har kört rakt av från stackad fil?

Jag använder Gradient Xterminator relativt mycket så den är klart köpvärd. Hade jag inte haft Pixinsight hade den varit 100% nödvändig. Även Hasta La Vista Green är ruskigt bra att ha. Den hade nog fixat dina stjärnor.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC 405 Flammande stjärnebulosan - Ville Nyström

Post by AstroFriend »

Hej Ville,
Vilken toppen bild du åstakommit, med sådant utgångsmatrial måste det vara kul att sitta efteråt i datorn och labba med redigerings programmet.

Färgerna blir ju alltid knepiga på en moddad kamera eftersom man då släpper igenom våglängder som vårt öga inte kan se. Dessutom brukar det föra med sig att delar av ir också läcker igenom blå och grön kanal. Du har dessutom ett cls filter installerat som förstör färgbalansen än mer.

Det verkar på den här bilden som om du satt vitnivån på de överexponerade stjärnorna. Prova istället att göra det på en stjärna som är stark men inte överexponerad, den skall dessutom ha ett vitt spektrum om man är ute efter någorlunda naturliga färger. De överexponerade stjärnorna kommer då istället bli skumma färger på, de får man hantera separat, manuellt kanske en och en.

Jag vet inte vilken iso du satt på kameran, men prova att minska den, ger bättre dynamik men högre utläsningsbrus. Eller ha bilder med två uppsättningar och sedan mixa ihop. DSS tror jag håller ordning på det automatiskt men bättre med manuell hantering kanske för att ta vara på för delarna. Lågdagrarna från högiso och de överexponerade från lågiso. Man får testa sig fram. På min Canon 6D har jag testat med iso 400 + 1600. Har dock inte fått fram det resultat jag önskat i slutet än.

Har inte din kamera väldigt lågt utläsningsbrus? Det brukar ligga vid lite högre iso, finn det optimala iso ur denna synpunkt, kanske 1600 eller 3200 och ta med kortare exponeringstid men fler subbar. Då får du eventuellt bättre dynamik också beroende på vilken iso du använde här.

Jag skulle föredra att använda Fitswork som ett steg mellan DSS och PS, eller ersätta DSS med Fitswork. Ger mycket större kontroll, men är ju lite efter hur van man är med olika program.

Vill du göra det riktigt avancerat kan du testa AstroImageJ, på en Canon slipper du då dessutom bias och dark bilderna. Se under tutorials på min hemsida.

Ser också att stjärnorna är lite radiellt utdragna i hörnen. Med tanke på hur lite det är borde du redan ha en field flattener inkopplad men att den inte har rätt avstånd till kameran, kan behöva trimmas in på delar av en mm.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
User avatar
micke187
Posts: 677
Joined: 2015-04-30 14:23:53
spamtest: JA
Location: Säffle

Re: IC 405 Flammande stjärnebulosan - Ville Nyström

Post by micke187 »

Snyggt!
En sak som ja tycker du ska skaffa är flattenern som hör till teleskopet.
Har samma tub som dig och kan lova det gör stor skillnad när man får ett plant bildfält :)
ASI1600MM pro
TS-optics photoline 115mm triplet
TS-optics photoline 1.0x flattener
Zwo eaf fokuserare
Heq5 pro Rowan mod
APM 50mm guidetub ,Qhy5l-ii
Program:APT ,PHD2, CDC
DSS, Pixinsight 1.8
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: IC 405 Flammande stjärnebulosan - Ville Nyström

Post by Timo »

Hej !

Denna tar bort det gröna om du inte vill göra om bildbehandlingen.
http://www.deepskycolors.com/archive/20 ... Green.html

Timo Nordberg
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
astroville
Posts: 10
Joined: 2016-03-29 21:04:26
spamtest: JA

Re: IC 405 Flammande stjärnebulosan - Ville Nyström

Post by astroville »

Tack för tipsen allihopa!

Martin F och Timo: Det är första gången jag har fått dessa gröna stjärnor, jag kör direkt från stackad fil från DSS. Har velat testa Pixinsight länge nu, är rädd att jag ska gilla det så mycket att jag måste köpa det hehe. Men det kanske är nödvändigt nu med moddning och filter. Var väldigt pilligt att få till nivåerna i PS. HastalavistaGreen ser mycket lovande ut, sitter (tyvärr) och redigerar på en mac, som inte verkar kompatibel med pluggen. Kanske är värt att installera på min "fältlaptop" där jag kör windows och all mjukvara för själva fotandet.

Lars: Stämmer mycket bra! Jag satte vitnivån efter en av de överexponerade stjärnorna. Använde iso 1600 på alla subbar. Har tidigare kört uteslutande iso 800. Låter intressant att testa lite olika iso-varianter och se hur resultatet blir! Ska lägga lite tid på Fitswork, upplever att DSS inte ger någon direkt kontroll och insikt i processen. Och Fitswork är kostnadsfritt eller hur? För tillfället har jag ingen field flattener, men jag har beskurit bilden rätt kraftigt.

micke187: Flattenern står högst upp på önskelistan just nu!

För att sammanfatta det hela så borde jag med andra ord införskaffa flattener, Pixinsight, GradientXterminator och eventuellt hastaLaVistaGreen. Bara att göra upp en sparplan då (fattig student som man är). Ett massivt svart hål som slukar tid och pengar denna hobby.. :D
SW Evostar 80ED/ Canon 550D & 50D full spectrum mod
SW Startravel 80/ ToupTek mono guider
Astronomik CLS/CCD clip in filter
EQ6/ Eqmod/ ascom/ phd2
Arduino motorfokuserare
astroville
Posts: 10
Joined: 2016-03-29 21:04:26
spamtest: JA

Re: IC 405 Flammande stjärnebulosan - Ville Nyström

Post by astroville »

Testade att köra dubbla stjärnmasker, separera dom ljussvaga och sätta en annan vitbalans där. Hade dock sparat över projektet från tidigare så färgbalansen blev inte riktigt den samma. Bättre eller sämre?
mindre gröna stjärnor
mindre gröna stjärnor
SW Evostar 80ED/ Canon 550D & 50D full spectrum mod
SW Startravel 80/ ToupTek mono guider
Astronomik CLS/CCD clip in filter
EQ6/ Eqmod/ ascom/ phd2
Arduino motorfokuserare
User avatar
AstroFriend
Posts: 4099
Joined: 2012-12-17 13:30:45
spamtest: JA
Location: Stockholm
Contact:

Re: IC 405 Flammande stjärnebulosan - Ville Nyström

Post by AstroFriend »

Hej Ville,
Om du redan har Photoshop så tror jag du kommer långt med Fitswork som förarbete och sedan finputs i PS.

Fitswork, DDS, AstroImageJ och Gimp är alla fria och gratis.

Här är lite komma igång instruktioner till Fitswork:
http://www.astrofriend.eu/astronomy/tut ... swork.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Mer viktigt att du har råmaterialet av hög kvalite än en massa dyra redigerings program. Field flattern är ju dock bra, men kanske går att hitta någon beg. Optiskt borde det vara flera som passar ditt teleskop, värre med det mekaniska, typ gängor o avstånd.

ps.
Viktigt du inte får in IR i kameran, ditt teleskop klarar inte att fokusera det, inte uv heller. Ha ett filter som klipper strax ovanför H-alpha om det inte redan finns inbyggt. Jag tror ditt teleskop är ett dublett, inte triplett. Spegeltelskopen är annars på just den här punkten bättre.

Lars
Camera: Canon EOS 6D / QHY5
Mount: EQ6 / HEQ5
Telescope: TS130 APO / Pentax 645 300 mm ED IF
Samt en massa tålamod!

Homepage: http://www.astrofriend.eu" onclick="window.open(this.href);return false;
Post Reply