Celestron AVX - Ett tips

Tekniska beskrivningar rörande monteringar, drivning, elektronik etc.
Användarvisningsbild
Datarolf
spamtest: JA

Celestron AVX - Ett tips

Inläggav Datarolf » 2018-02-10 19:23:20

Hej!

Jag har sedan ett par år använt mig av Celestrons AVX montering och retat mig på att den ibland verkar ha urusel GoTo-precision, dvs hittar inte alls på stjärnhimlen trots noggrann polinställning och 4 referensstjärnor.

Alltnog, nu har jag hittat felkällan: När teleskopet rör sig i deklinationsled stöter i vissa lägen låsvredet som låser denna axel emot en detalj av en skyddskåpa. Följden blir att låsningen släpper mer eller mindre, dvs teleskopet vrider sig då en smula på motoraxeln - och vips är all kalibrering förlorad.

Lösningen är enkel: Det går att skruva loss låsvredet, vrida det 90 grader, och sedan sätta tillbaka det igen. När det är vridet går det inte längre emot skyddskåpan och lossar alltså inte efter genomförd kalibrering.

Ett litet tips, om någon annan sitter med samma montering.

/Rolf J
Wallevarg

Re: Celestron AVX - Ett tips

Inläggav Wallevarg » 2018-02-13 23:49:32

Tack så mycket, jag har haft några va fan hände upplevelser.

Skickat från min iPad med Tapatalk
blomma

Inläggav blomma » 2018-02-16 11:10:49

Hej Rolf, skriver till dig för jag såg ett gammalt inlägg där du ev, skulle köpa en refraktor från TS optics APO 107mm.
Är på väg att köpa en sådan för mitt stora intresse för astrofoto. Är ju ganska dyr så jag vill hamna rätt.
Köpte du en sådan, fördelar/nackdelar, något man måste ha extra, fotar med Canon 60ed,
Peter
SvenP

Inläggav SvenP » 2018-09-07 11:57:42

Hej Rolf

Bra tips där. Jag ska kolla med min AVX-montering som jag nu börjat använda "portabelt". Jag ska se om detta kan vara orsak till en del bomskott.
Men ett annat problem, polinställningen eller rättare sagt inställning av montering i vågrätt plan innan polsjustering. Jag ser måhända lite dåligt men jag kan inte hitta något inbyggt vattenpass i AVX. Polinställning är ju meningslös om inte monteringen står i våg. Jag prövade med vattenpass på tillbehörsplattan men det visar sig att den hamnar i lite olika plan så jag får använda vattenpasset direkt på stativringen, d.v.s. utan monteringshuvudet påsatt. Det medför i sin tur att jag måste få stativet med "kingpinnen" på ringen som riktmärke tillräckligt bra i nord-syd för att senare kunna justera inom räckvidden för azimutjusteringen på monteringen. Inte så enkelt när det är mörkt att hitta bra syftlinje. Jag får sedan till en hyfsad polinställning men det känns lite knasigt att behöva använda vattenpass.
Du eller någon annan kanske har en bättre metod att föreslå?

/SvenP
Användarvisningsbild
ragge
Kontakt:

Inläggav ragge » 2018-09-07 15:30:33

SvenP skrev:.... Polinställning är ju meningslös om inte monteringen står i våg. ...

Hej Sven,
Monteringen behöver inte stå i våg, polinställningen beror endast på hur väl RA-axeln pekar på NCP. Men visst kan det underlätta om den står i våg, inte minst med tanke på när man "nollställer" läget för Polaris i polsökaren så att det hamnar rakt ned (gäller iaf min polsökare).

Du skulle kunna skaffa en stadig plåt (med hål på lämpliga ställen) och lägga den mellan stativet och monteringen. Låt plåten sticka ut lite på två sidor så kan du lägga vattpasset där.

Själv har jag gjort så här, kanske kan det vara till någon hjälp:
level.jpg

Finns på Biltema, men tejpen sitter dåligt så jag kör med smältlim. Den som sitter på sidan visar givetvis bara korrekt vid en viss altitud-inställning, men det går ju att leva med.

För att ställa in nord/syd har jag en pejlkompass som jag riktar mot den här spegeln:
3.jpg

När jag ser kompassens index i spegeln vet jag att jag tittar i 90 grader mot denna. När kompassen visar 90 grader (österut) står monteringen rätt.

EDIT: Sorry Rolf, det blev lite off-topic - kom på det för sent.

Ragnar
Prylar :HEQ5 Pro "AI" (Arduino Inside) , TS APO 107mm f/6.5, TS Imaging Star 71 f/4.9, Meade 8" LX200 ACF, Nexguider, 2 x moddade Nikon D7000, DslrDashboard (Android)
Användarvisningsbild
Datarolf

Inläggav Datarolf » 2018-09-08 09:17:04

Hej!

Absolut inga problem med lite andra infallsvinklar i tråden Ragnar. För att återföra till AVX-monteringen så kan jag komplettera att jag klarat mig bra utan alltför noggrann inställning i våg av stativet. För mig har det räckt att dra ut alla stativbenen lika långt och att hålla till på en hyfsat plan markbit. Alltså vattenpass verkar inte nödvändigt för denna ekvatoriella GoTo-montering. Däremot hade jag tidigare ett spegelteleskop på en Alt/Az montering av GoTo-typ, och den var betydligt känsligare och måste stå i plan med hjälp av ett vattenpass.

Jag såg nu också att jag varit oartig och missat att skriva svar till Peter i ett gammalt inlägg från februari. Det handlade om TS Optics APO 107mm med delbar tub, som jag köpte för ett par år sedan. Jag kan sammanfatta att jag är väldigt nöjd med denna tub. Jag använder den uteslutande för astrofoto och har kört både med DSLR och CCD-kamera. Ypperlig skärpa, ingen distorsion eller aberration och en lätt och smidig tub att hantera, jämfört med den Celestron 9,25" Schmidt Cassegrain jag hade tidigare. Den enda invändningen jag har är att är att om man fotograferar med en CCD-kamera med liten sensor blir bildutsnittet ganska lite med brännvidden 700mm, så om du funderar på CCD kanske en kortare brännvidd runt 500mm är att föredra. För DSLR (jag kör med fullformat och det går utmärkt utan vinjettering i kanterna med denna tub) tycker jag 700mm är perfekt.

Vänliga hälsningar

Rolf J
SvenP

Inläggav SvenP » 2018-09-08 11:12:44

Tack för tips!

Jag kanske tänker fel men anledningen till att jag vill ha allt i våg är att monteringen har indexmärken som man ska ställa in. Vidare om den står plant går det att grovinställa höjden med latitudvredet, ca 60,5 grader där jag befinner mig för det mesta. Vidare tänker jag att monteringen utifrån min geografiska position utgår från att timvinkeln är nära 0 eller 180 grader. Är den inte det t.ex. genom att monteringen lutar så kommer det att bli en annan timvinkel även om RA-axeln är parallell med jordaxeln. Då kommer den första skjutningen att bli rejält fel vid aligmentprocessen, tror jag. Jag använder teleskopet jag fotar med även för inställning mot NCP. Med grovinställningarna klara brukar jag få in polaris i synfältet då detta är ca 6x4 grader med befintlig utrustning och sedan är det enkelt att med azimut och latitudrattarna justera in NCP lite bättre via live view, lite ofokuserat gör att stjärnorna syns bättre vilka vid korrekt fokus kan vara lite svåra att urskilja.
Jag skulle också kunna göra märken i marken för stativbenen där jag brukar stå.
Får jag till det med de små vattenpassen så verkar problemet vara löst för min del.

/SvenP
Användarvisningsbild
Datarolf

Inläggav Datarolf » 2018-09-09 11:16:59

Hej Sven!

Även jag har grovinställt latituden i förväg. Vid observationstillfället ställer jag upp monteringen med fullt utdragna ben på hyfsat jämn yta (grusad parkeringsplats) och kontrollerar att indexmarkeringarna (RA, Dec) är ställda mot varandra på tuben, och sedan använder jag en enkel rödpunktssökare (https://astro.astrosweden.se/sv/article ... %C3%B6kare) monterad på tuben för att vrida hela monteringen så att jag hittar polstjärnan. När polstjärnan ligger rätt i rödpunktssökaren använder jag tuben och live view i DSLR för att justera in NCP mer exakt med hjälp av monteringens vred.

Därefter kör jag "two star alignment" med minst en kalibreringsstjärna på samma sätt - alltså först hitta med rödpunktssökaren och sedan finjustera med live view. Detta har fungerat närmast perfekt för fortsatt GoTo till önskat objekt, nu när jag fixat "vredproblemet" som jag skrev om i mitt första inlägg. Det är säkert så att precisionen skulle kunna bli ytterligare en aning bättre med hjälp av exakt våginställning av monteringen, men för den brännvidd jag använder (700mm) räcker det med att använda ögonmåttet för att kolla att monteringen står hyfsat plant.

Vänliga hälsningar

Rolf J

Återgå till "Monteringar"