Inläggav kribba » 2019-01-16 17:30:47
Tack Ragge, bra tips. Kör nog en vända i höst på denna igen.
Blomma;
Jag har nyligen byt till ASI1600MC. Kan dock inte säga att jag tycker bruset är mycket lägre än mot min Canon600D. Dock är den
stora fördelen med en kyld kamera att resultatet av kalibreringen blir betydligt bättre då dark,bias håller exakt samma temperatur
som lights. Rent praktisk kan man t.o.m. ta kalibrerings bilderna inomhus dan efter. Gör det ibland.
Jag använder för det mesta Pixinsight "Batch preprocessing script" till Stackningen. Därefter gör jag en grundstretch och gradient
reduction m.m. i Pix. Exporterar ut en Tiff och därefter brukar minst en timmes finlir i Photoshop följa.
När jag lägger ihop flera omgångar så använder jag "star alignment" funktionen i Pix som automatiskt matchar upp bilderna.
Pixinsight är alldeles underbart för astro, men oxå alldeles fantastiskt krångligt att lära sig. Jag använder ännu bara en bråkdel av
alla funktioner som finns.
För Plejaderna funkar en omoddad kamera som du har jättebra. Ska du plåta nebulosor så kanske du ska fundera på moddning.
William Optics ZenithStar II 80mm, Celestron C6 SCT, SkyWatcher NEQ6, ASI 1600MC, Canon 600Da, EF 200mm 2.8, EFS 15-85mm, Pixinsight, Photoshop CC