M81 Bodes Galax - ragge

Bilder från galleriet
Post Reply
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

M81 Bodes Galax - ragge

Post by ragge »

Ny bild i galleriet
Objekt: M81 Bodes Galax
Exponering: 15h (8-15 min subbar)
Fotograf: ragge
Teleskop: Meade LX200-ACF 8"
Kamera: Nikon D7000
Kommentar: Data från 3 olika platser, olika exponeringstider (8 - 15 min) och olika ljusföroreningsfilter (CLS resp HEUIB-II) krånglade till det lite, men det löste sig med de olika flikarna (filgrupperna) i DSS.

Moddad D7000 och LX200-ACF på HEQ5 Pro, guidat med NexGuide.

Ragnar

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
megmar
Posts: 186
Joined: 2014-05-25 14:22:57
spamtest: JA

Re: M81 Bodes Galax - ragge

Post by megmar »

Vacker bild och väldigt fina detaljer du fått med :good:

Försiktigt stretchad också, känns som det finns massor av mer att lyfta fram i bakgrunden. Jag blir alltid så nyfiken så slutar alltid med att jag stretchar mina bilder för hårt :| Det här är nog mer rätt nivå :D
/Magnus
EQ5, GSO 200/800 f4, ASI 290MM, ASI 120MC
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M81 Bodes Galax - ragge

Post by ragge »

Tack Magnus,

Jag håller med om att det är en svår balansgång, men med åren har jag mer och mer kommit att gilla "less is more" redigering. Det är tom så att jag funderar på om jag borde dämpa det blåa något i denna bilden, men den får vila ett tag nu så får jag se lite längre fram.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M81 Bodes Galax - ragge

Post by Robert Habolin »

Snyggt som tusan! men jag tycker att man kan skruva fram lite mer signal, den är rätt dim nu. Med så mycket data behöver det inte bli någon noise av det.

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M81 Bodes Galax - ragge

Post by ragge »

Tack för input Robert. Jag skall testa att kräma på lite mer så får jag se när den fått kallna lite, dvs att mitt bildminne är rensat.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
gorang
Posts: 172
Joined: 2018-01-26 18:46:42
spamtest: JA

Re: M81 Bodes Galax - ragge

Post by gorang »

Snygg bild. Men som robert sa så kan du stretcha betydligt mer utan brus. Ser att SAO15018 stjärnan i högra överdelen av galaxen är väl separerad och det brukar den bli om man stretchar för lite eller har extremt bra seeing och upplösning.
Vet inte hur mycket ljusföroreningar du har men med 15h exptid så tror jag att det finns en stor potential till en fantastisk bild.
Lycka till.
TS Newton 8" ONTC808 med 3" Wynne Newtonian Coma corrector
ASI1600MMC kamera samt QHY5-III 1178 för guidning
ASI filterhjul med 7st 36mm filter
Sky Watcher AZ-EQ6GT stativ
Pixinsight, SGPro, DSS, och AstroArt program
AURORA flat ljuskälla
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M81 Bodes Galax - ragge

Post by ragge »

Tack för feedback gorang.

När det gäller stjärnorna så har jag skonat dessa genom att använda Starnet++ under resans gång, och därefter lagt tillbaka stjärnorna igen, men då från ett mindre stretchat läge.

Jag har inte kommit långt på inlärningskurvan i PI, och kan tänka mig att det finns mycket att förbättra här. Om någon vill prova så ligger den stackade tif-filen här https://www.dropbox.com/s/p587d9qk4n3tb ... d.TIF?dl=0
Sedan är det ju en smaksak hur långt man vill gå, själv lutar jag väldigt mycket åt det subtila och dämpade hållet. Speciellt om man ser på bilden i ett rum med dämpad belysning. Men jag tar gärna emot alternativa förslag och skulle inte bli förvånad om jag hamnar på en kompromiss av något slag.

Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Robert Habolin
Posts: 966
Joined: 2014-05-04 13:21:54
spamtest: JA
Location: Färjestaden

Re: M81 Bodes Galax - ragge

Post by Robert Habolin »

Här kommer ett test! lite mer av allt :)

Fick jobba en del med färgerna... det var inte direkt mycket av det i bilden. Såg nästan monokrom ut vid första öppning. Är det din kamera.. eller nått i stacken? Eller debayern kanske..
rob test ragge m81.jpg

TS RC-8 PRO, Sesto Senso motorfokus, Lodestar X2 guider, 27mm OAG
TS N-AG8 Astrograph, Lakesside motorfokus, SSAG guide package
Imaging Star 71
EQ6-R Pro
ASI1600M Pro, Astrodon filter.
MaximDl, Pixinsight, Photoshop
ragge
Posts: 1416
Joined: 2014-03-23 22:25:03
spamtest: JA
Location: Uddevalla
Contact:

Re: M81 Bodes Galax - ragge

Post by ragge »

Tack Robert för att du tog dig tid med detta.

Det finns ett litet grönstick i bilden, går att ta bort med HLVG men då klipper jpg-filen i stället (kanske det hade funkat bättre med SCNR på 32-bitars filen).
Men kontrast och färger är ju på en helt annan nivå nu, och jag tror att det stämmer bättre med vad folk i allmänhet vill se. Själv hamnar jag nog i andra änden av skalan, men ser ändå en förbättringspotential i en försiktig kompromiss - att blanda in kontrast och färg (selektivt) en liiten aning från din bild. Skall uppdatera bilden senare.

Ang klena färger i tif-filen,
Jag hade tidigare problem med nästan monokroma bilder från DSS, det löste jag då genom att använda en annan raw-konverterare och stacka tif eller dng-filer i stället för NEF. Men med senare versioner av DSS har det blivit bättre tycker jag, så jag kör med NEF numera även om man får dra på lite extra i PI.
(Mitt nya HEUIB-II filter gör att det gärna drar åt det gröna hållet, men det har gått rätt bra att fixa i efterhand).

/Ragnar
Prylar :TS Imaging Star 71 f/4.9, Hemmagjord montering, Nexguider, moddad Nikon D7000
Mina bilder: http://astronet.se/showimages.php?id=168
Post Reply