Kikare förstoring

Diskusioner om övrig astornomiutrustning som tex okular, filter mm.
Post Reply
M374L
Posts: 5
Joined: 2019-01-07 12:42:54
spamtest: JA

Kikare förstoring

Post by M374L »

Hej, tänkte införskaffa en enkel kikare som komplement. Tittar på 7x50 eller 10x50... Vad tror ni blir bäst? (Handhållen).

Thnx
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Kikare förstoring

Post by pstymne »

7x50! Perfekt för handhållen stjärnskådning. 10x50 är mycket svår att hålla tillräckligt stadigt.

Ergonomin anser jag också viktig, framför allt att kikaren är välbalanserad och att den ligger bra i händerna.

Själv har jag en 15x70, en 7x50 och en 7x36. Den på 15x70 är tung och omöjlig att hålla för hand, men väldigt trevlig på stativ.

En annan är en 7x36-kikare. Bra och behändig för bland annat fågelskådning i dagsljus men inget för stjärnskådning.

7x50-kikaren är bäst som handhållen astrokikare. Lagom stor, lagom lätt, skapligt brett synfält och tillräckligt ljusstark.

/Per
M374L
Posts: 5
Joined: 2019-01-07 12:42:54
spamtest: JA

Re: Kikare förstoring

Post by M374L »

Tackar! Då blir det en 7x50 :)
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kikare förstoring

Post by Hans Bengtsson »

En sak att tänka på i dessa sammanhang är fältkikarens utgångspupill (exit pupil). Den bör inte vara större än ögats pupill, eftersom en del av ljuset av rent geometriska skäl då inte kan nå ögats retina.

Utgångspupillen hos en fältkikare är objektivets diameter dividerat med förstoringen. Hos 7x50 blir värdet således drygt 7 mm, hos 7x36 drygt 5 mm.

Ögats pupill i mörker är enligt undersökningar i genomsnitt 8 mm hos en 20-åring och minskar med ca 1 mm per årtionde. När man blivit 50 år således ca 5 mm, vid 60 år ca 4 mm, och högre upp i åldrarna ca 3 mm.

Rent praktiskt innebär det alltså att ungdomar kan utnyttja hela ljusknippet med en kikare 7x50, men när man blivit 50 så visar en 7x36 lika mycket som 7x50.

Sedan är ergonomin förstås väldigt avgörande när det gäller val av handhållen fältkikare. Det behöver inte nödvändigtvis vara så att en kikare som väger mindre än en annan är lättare att handhålla.

Mvh
Hans Bengtsson
User avatar
pstymne
Posts: 111
Joined: 2005-12-09 07:51:59
Location: Söderbärke

Re: Kikare förstoring

Post by pstymne »

I praktiken är det nog fler faktorer som spelar in. Med tanke på min ålder skulle mina ögonpupiller vara högst 3mm vardera. Trots det ser jag stjärnhimlen betydligt bättre med min 7x50 än min 7x36. Det är faktiskt en dramatisk skillnad till den större kikarens fördel.

7x50-kikaren har porroprismor och är tillverkad senast 1980, medan 7x36-kikaren, som har takkantprisor samt ED-glas i frontlinsen, är tillverkad omkring 2017-2018. Jag har därför svårt att tro att den äldre kikaren skulle ha bättre optik med högre transmission än den nyare.

Den enda förklaring som jag själv har till att tumregeln om utgångspupiller kontra i ögonpupiller inte räcker är att perceptionen spelar in. Men det är bara min gissning.

/Per
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kikare förstoring

Post by Hans Bengtsson »

Det finns många faktorer som spelar in när det gäller vilken fältkikare man tycker känns bäst. Men det är ingen tumregel att ögats pupill i mörker måste vara minst lika stor som kikarens utgångspupill om man vill använda objektivets hela ljussamlande förmåga. Det är ett obevekligt geometriskt faktum. På likartat sätt som att ljusinsläppet blir mindre om man blockerar en del av objektivet med ett skydd.

När jag var yngre använde jag gärna 7x50 och 12x80, det gör jag bara i undantagsfall numera eftersom 7x50 blivit till 7x30 och 12x80 blivit till 12x50, på ett ungefär när det gäller gränsmagnitud. Så jag är ganska säker på att mina pupiller är ca 4 mm, vilket är normalt för åldern (67). Men det finns här förstås stora individuella variationer, och det är fullt möjligt att dina pupiller kan nå 6-7 mm.

Mvh
Hans Bengtsson
LennartS
Posts: 11
Joined: 2015-02-28 22:28:59
spamtest: JA

Re: Kikare förstoring

Post by LennartS »

Angående ögats pupill och kikarens utgånspupill.
Det skrevs ovan:

"Rent praktiskt innebär det alltså att ungdomar kan utnyttja hela ljusknippet med en kikare 7x50, men när man blivit 50 så visar en 7x36 lika mycket som 7x50." Detta påstående "visar lika mycket" är missvisande.

Ögats mindre pupill begränsar inte det synfält man ser. Den mindre pupillen minskar ljusmängden som släpps in i ögat, och bilden blir ljussvagare. Man ser lika stor del av stjärnhimlen, men bilden är ljussvagare.

Det vill säga att när man blivit 50 år ser man i en kikare på 7 x 50 mm en lika ljusstark (eller snarare ljussvag) bild som i en kikare 7x36 mm
Hans Bengtsson
Posts: 5566
Joined: 2011-03-04 18:19:54
spamtest: JA

Re: Kikare förstoring

Post by Hans Bengtsson »

Hmm, nu blir jag lite förvirrad. Jag tycker att vi skriver precis samma sak. Om man utgår från att ögats pupill är 5 mm (vilket ju varierar med ålder och även är individberoende) så menar jag att man ser lika mycket med 7x36 som med 7x50, vad gäller gränsmagnitud och givetvis vad gäller synfältets storlek. Jag förutsätter att de båda kikarna med 7x förstoring har samma synfält, det behöver inte alltid vara exakt så.

Men det är väl vad du också skriver? Med reservation för att jag missuppfattat något.

Mvh
Hans Bengtsson
LennartS
Posts: 11
Joined: 2015-02-28 22:28:59
spamtest: JA

Re: Kikare förstoring

Post by LennartS »

Jag tyckte det var oklart vad du tidigare skrivit, men du har rätt, vi menar samma sak.

Det du skrev senast gör det helt tydligt:
"man ser lika mycket med 7x36 som med 7x50, vad gäller gränsmagnitud och givetvis vad gäller synfältets storlek. Jag förutsätter att de båda kikarna med 7x förstoring har samma synfält."

Ja, jag instämmer
Post Reply