NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Bilder från galleriet
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex
Exponering: 31x5 min
Fotograf: Johan Haller
Kommentar: Mitt första försök att få med alla delar av nebulosan. Jag har försökt dämpa stjärnorna något som annars kan bli som en vägg i detta området. Tyvärr sumpade jag drygt 10 delexponeringar då jag glömt koppla in en strömkabel. Det ska inte upprepas!

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by Peter R »

Hej Johan,
Imponerande widefield. Är det en mosaik eller får du verkligen ut ett så här stort fält direkt (3° ?).
Lite problem med registreringen av rött i kantstjärnorna.

/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by skafar65 »

Hej

Jättefin bild! Kul att se hela för en gång skull! Tycker du lyckats bra med själva nebulosan men stjärnorna lider av väldigt mycket "stopplus". Det märkliga är att det sprider sig åt olika håll på bilden. Men det äv väl en liten koma effekt kanske?

Inte lätt att få till så här stora objekt. Ställer extremt stora krav på teleskopet. Snart är väl CCD chippen större än objektivet! Vad ska vi göra då? :)

//Micke
User avatar
Timo
Posts: 1115
Joined: 2005-12-10 00:08:59
Location: Immeln

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by Timo »

Mycket vacker bild Johan !
Härligt att se en bild över ett så stort område, fram för fler sådana !
Med min 10 tummare är det inte lätt men det går ju att montera 350D piggyback på tuben förstås :D
Annars inga klagomål på din bild för "smaken är ju som baken ......", alla har vi vårt eget sätt att se på det.

Timo N
Everything has beauty,but not everyone sees it. Confucius
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by Robert »

Vacker bild och blir lite speciellt då man ser helheten jämför med bara en del.
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by Bengt »

Härligt synfält du har med dina grejor.

Fina detaljer i nebulosan. Den enda kritiken från mig blir att jag hade nog provat stacka i ett annat program för att då kanske få rätsida på stoppljusen.

Vi ser gärna fler såna här fina bilder!!

Bengt
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by GAIS »

Grym bild!, härligt och stort synfält. Precis i min smak.

Lite frågor:
- Kör du bara med en 40D orginal, eller är den moddad?
- Använder du nått filter?

I övrigt testade jag lite snabbt att försöka ta bort lite rött i bakgrunden, ta fram lite mer detaljer och ta bort lite stoppljus.
Hoppas du inte blir förbannad för man råddar i nån annans bild!
Det finns massor att plocka fram ur din fina bild tror jag.
Inte lätt att försöka göra nått bättre från en jpg kopia, men bifogar mitt resultat (som blev lite över processat - men har man bara 25m lunch så).
Attachments
veil.jpg
veil.jpg (2.28 MiB) Viewed 5304 times
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by JohanH »

Hej!

Tack för kommentarerna. Jag stör mig själv på stoppljusen :( , och ska se om jag kan hitta en metod för att ta bort dom. Om någon har en idé, så meddela gärna mig. Problemet är att den röda kanalen inte är helt alignad med den blå och gröna i kanterna. Det blir inte ett helt plant bildfält i kanterna med mitt APM (TMB) 80/480 + TV 0.8x FF och DSLR. Men varför just den röda kanalen ser annorlunda ut förstår jag inte. Det är samma fenomen oavsett val av filter. Jag har använt Iris till att aligna och stacka bilderna, och ska se om det kan bli bätte med DeepSkyStacker, men jag är lite tveksam.

Lite frågor:
- Kör du bara med en 40D orginal, eller är den moddad?
- Använder du nått filter?


Min 40D är moddad och jag har använt ett Baader UHC-S-fitler när jag tog bilden.

Hoppas du inte blir förbannad för man råddar i nån annans bild!

Jag blir absolut inte förbannad, tvärtom. :) Det vore kul om du berättade vad du gjorde för att minska stoppljusen.

/Johan
User avatar
GAIS
Posts: 651
Joined: 2007-12-13 21:22:54
Location: Lerum

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by GAIS »

Jag gjorde följande i PS:

1. Körde "Select brighter stars*" och tog bort den röda tonen i stjärnorna med lite färgjustering
2. Körde "Make DSO lighter and reduce stars*"
3. Markerade bakrunden via "Färgområde/Bakgrund" i PS, 3pixel feather och körde Noise Ninja med default seetings
4. Markerade den ljusa zones via "Färgområde/högdagrar" i PS, 3pixel feather och körde lite lätt unsharp masking
5. Justerade darkspot till ca 20
6. Avslutade med Noise Ninja på hela bilden
7. Kollade snabbt om nån justering behövdes med "Variationer" i PS (tror inte jag gjorde nått, jo, jag tog bort lite rött i bakgrunden tror jag)

Detta är min standard "koll" för att snabbt se vad man kan göra med en bild.
Bra sätt att avgöra om man skall gå vidare, som du ser funkar det även hyffsat med en jpg.

Tar typ 2min

Med 16bit bild kan din bild bli en riktig höjdare. Jag skulle gärna vilja ha den filen ;-)

*=från Noel Carboni PS macro plugins. Se mitt inlägg från idag beträffande test av div .program

Hoppas detta hjälpte lite. Hjälper gärna till mer om jag kan
// mvh Mattias (http://www.Astrofoto.nu)

- CGEpro:
--- WO FLT110 f/7 Triplet+WO flattener+Atik 4022 mono (för L och Ha)
--- Borg 76mm f/5 Triplet+StarlightXpress Lodestar (guidning)
--- TS 90mm f 6 Triplet+TS flattener+Canon 450D IRmoddad (för färgdata)
Starsoft
Posts: 1501
Joined: 2007-09-20 14:21:00
Location: Gävle
Contact:

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by Starsoft »

Om någon har en idé, så meddela gärna mig


Om du gör "RGB separation" i Iris kan du sedan köra kommandot "QR3" (quick register 3) för att registrerar de tre färgkanalerna mot varandra, då förändras bildernas geometri så att färgkanalerna matchar varandra över hela bilden och stoppljusen försvinner. Du måste manuellt välja ut ett gäng stjärnor i bilden för registreringen, det finns också automatiska kommandon i Iris men dom har jag haft svårt att få bra resultat med. Sedan kör du (L)RGB för att återskapa en färgbild, det fina med den här metoden är att den inte är bildförstörande.

Att just den röda kanalen avviker är ett resultat av kompromisser när optiken designades, du skulle förmodligen få ett bättre resultat med ett L-filter som släpper igenom mindre ljus i det ultravioletta och infraröda ändarna av spektrat.

Anders

EDIT:

Gjorde en snabb test för att se om metoden verkligen fungerade... Jag som använde speglar slipper ju normalt sådant här :D

http://www.hemlin.se/astro/veil_test_1.jpg

När jag tänker efter så är nog det optimala filtret för en sådan här bild tagen med RGB kamera någon variant av UHC filter som bara släpper igenom ljus runt OIII och Ha våglängderna, då blir stjärnorna svagare utan att nebulositieten påverkas och det bör bli mindre bildförvrängning orsakat av optiken.

Det gick ganska bra trots att jag inte använde så många stjärnor för registreringen, om man utgår från orginalbilden i stället för jpeg bilden och använder minst 30 stjärnor så bör resultatet bli betydligt bättre.

För övrigt är det en väldigt fin bild.
Observatorium v2.0: http://www.hemlin.se/astroweb
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by Peter R »

Från och med Photoshop CS2 finns ett verktyg som bl. a. tar bort kromatisk aberration, under Filter > Distort > Lens Correction (kan vara Filter > Förvräng > ... ? i den svenska versionen).
Det fungerar mer som ett plug-in program än ett filter, jobbar i procent och med subpixelprecision vilket gör att samma inställning ger samma resultat oavsett hur mycket du har skalat originalbilden.
Ett värde på +12 under "Fix Red/Cyan Fringe" tror jag kan fixa det.

Jobbar du med Råfiler så går det naturligtvis att fixa i CameraRaw eller andra råformatskonverterare.

/*Peter R
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by JohanH »

Stort tack för tipsen!

Jag testade QR3 i Iris på RGB-kanalerna som hastigast igår. Det tar lite tid att välja alla stjärnor, men resultat blev tillfredställande. Betydligt bättre i hörnen än den nuvarande, precis som din bild visar. Jag har en metod till i Iris som jag ska testa innan jag lägger upp en omgjord bild.

Det nya filtret i min 40D är ett IR/UV-filter, men det kan ju hända att det ändå släpper igenom endel. Astronomiks L-filter ska enligt dem själva vara bra. Kanske ska ta och testa ett sådant.

När jag fotade med newton så hade jag inte detta problemet, men det är svårt att få lika stort synfält då. Men tanken har slagit mig mer än en gång att skaffa en ny newton med riktigt bra optik och fokuserare. Men jag gillar refraktorer, de är så enkla och smidiga att använda både till foto och visuellt. Sen är de ju snygga också... :)

/Johan
JohanH
Posts: 43
Joined: 2008-02-11 20:33:32

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by JohanH »

Nu är bilden omarbetad. Jag uppdaterade den gamla istället för att lägga upp en ny.

/Johan
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by Peter R »

Grattis. En av de bästa bilderna på hela Veil Complexet som jag har sett.
På ett sätt är det bra att du ersätter bilden för då blir det inte så många dubbel eller trippelposteringar men i det här fallet skulle det ha varit intressant att kunna jämföra med originalet.
Vad valde du för metod i slutändan, blev det Iris?
Det enda som jag kan tänka mig att anmärka på om något, är att stjärnorna har blivit lite för framträdande.
Kul att se bilder som jag bara kan drömma om.
/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: NGC 6992 etc Veil Nebula Complex - Johan Haller

Post by skafar65 »

Ja nu är den riktigt bra! Så bra att den nu ligger som bakgrundsbild på min dator :D

Själv verkar det som förgjort för mig att komma igång i år :x Jag kommer hela tiden nära resultat men sen händer det något och jag får börja om från början! För mycket nya grejor, för många nya parametrar och finesser. Allt bara rörs ihop till en stor oöverblickbar gryta. I den rör jag lite här och lite där samtidigt som regnväderna avlöser varandra. Vid fint väder får man nästan panik och prestationsångest och sen blir allt pannkaka!

Ja ni som håller på med det här känner säkert igen er :D Känns som man skulle vilja börja om från basic igen. Olympus OM1.a och upplyst hårkors!

//Micke
Post Reply