Uranus - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Uranus - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Uranus
Exponering:
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: Uranus nu i kväll i primärfokus.
Jag hade tänkt ta RGB-data också men som vanligt kom molnen så det får bli svart-vitt.
Månarna ligger lite under magnitud 14. Stjärnan ovanför Uranus är 96 Aquarii och ligger på mag. 5,5

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Re: Uranus - Peter Rosén

Post by Jonas »

Ofta bländas man av färger och detaljer i de bilder som visas här på Astronet (och jag menar inget nedsättande i det!) men i det här fallet är jag imponerad av detaljrikedomen. Kanske inte om det varit Hubble som tagit bilden men i det här fallet är det ett ett teleskop som är fullt överkomligt för en amatör och dessutom med en brännvidd som inte är idealisk för planetfotografering - än mindre för fotografering av dess månar. Bravo!
Det jag skulle vilja veta är hur du gick tillväga för att inte överexponera månarna. (Korta exponeringar men många?)
Bästa Hälsningar
Jonas
Under Vintergatans sken rullar dyngbaggen rakt
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: Uranus - Peter Rosén

Post by Peter R »

Det jag skulle vilja veta är hur du gick tillväga för att inte överexponera månarna. (Korta exponeringar men många?)
.
Hej Jonas och tack för dina vänliga ord.
Det är sant att brännvidden är för kort för att fotografera själva planeten men tillräcklig för månarna tack vare det lilla chipet på 6,3x4,8 mm. Jag ville även ta en serie med en 2,5x barlow för att försöka få med även Ariel och Umbriel fast det hade nog varit svårt eftersom de stod mycket nära planeten. Troligtvis får man experimentera med färgfilter, t.ex. det röda för att hålla tillbaka överstrålningen från själva planeten. Det kan också hjälpa till att begränsa effekten av turbulensen. Molnen täckte himmeln så det får vänta till ett annat tillfälle.
I det här fallet så fångade jag 118 st x 1 sek, 54 st x 4 sek, 22 st x 10 sek och 7 st x 30 sek. När jag sedan lägger ihop dem kan jag välja bästa nivån för att få med månarna utan att överstråla planeten mer än nödvändigt.

/*Peter R
Post Reply