ISS tool bag - 33442 - Peter Rosén

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

ISS tool bag - 33442 - Peter Rosén

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: ISS tool bag - 33442
Exponering: 4 sek
Fotograf: Peter Rosén
Kommentar: En av besättningsmedlemmarna på Endeavor tappade nyligen en verktygslåda som sakta gled iväg från ISS. Sedan dess kretsar den runt jorden och har fått ett eget namn.
Jag tror att jag lyckades fånga den idag när den passerade ovanför månen. Eftersom magnituden ligger på endast 8,5 och den rör sig fort (samma hastighet som ISS) så körde jag med mitt ljusstarkaste objektiv på bländare 1,2.
Jag fick med den på c:a 5 bilder av 26 för jag tror att den roterar och blir stundtals ljussvagare och slocknar. Därför ser den ut som en ljussvag Iridiumblixt.
Jag har startat en tråd på AG om ni vill hitta flera länkar.

/*Peter R

Image
Klicka for att se stor version av bilden
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Re: ISS tool bag - 33442 - Peter Rosén

Post by Robert »

Kul att du verkar ha kunnat fotografera väskan. 100000 dollar eller vad den var värd :)

Måste vara lite snopet att tappa något sådant på en rymdpromenad.
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS tool bag - 33442 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu har jag bytt ut bilden mot en komponerad av 26x4 sekunder så att man ser 3 st ljusstreck av denna dyra reparationsväska.
För att överhuvud taget få med den var jag tvungen att överexponera och det är ganska lågt på Stockholms ljusförorenade horisont, därför är bilden något slöjad.
Avbrotten i linjerna från flygplanen är intervallen mellan exponeringarna.
Jag tror att det var en oljesprej som exploderade när den stackars astronauten tappade kontrollen över väskan som sakta gled iväg (går att se på Youtube).

/*Peter R
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS tool bag - 33442 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Nu ikväll publicerades min bild på www.spaceweather.com en bit ner på sidan.
Bilden är klickbar.
/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Re: ISS tool bag - 33442 - Peter Rosén

Post by skafar65 »

Hej Peter

Grattis till bedriften att fånga verktygslådan på bild! Det krävs en hel del taiming och beräkning att ta en sådan bild. Och kanske lite tur, i varje fall med vädret! Som för övrigt är totaluselt här nere i Skåne!

Mvh //Micke
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS tool bag - 33442 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Jag blev precis kontaktad av en producent för "Good morning America" på ABC news som vill ha med bilden i sin nyhetsförmedling runt om i USA. Det var inget dåligt öde för denna bild :-)

/*Peter R
User avatar
Juo
Posts: 54
Joined: 2007-08-12 20:27:35
Location: Luleå
Contact:

Re: ISS tool bag - 33442 - Peter Rosén

Post by Juo »

Grattis Peter! Nu känd även från radions P4. :D

/Ulf
/ Juo
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Re: ISS tool bag - 33442 - Peter Rosén

Post by Peter R »

Hej Juo,

Det var kul att höra men också lite märkligt för Lotta Brommé ringde mig i morse när jag var ute och handlade. Hon ställde en massa frågor och avslutade med att fråga om de fick lägga upp min bild på deras hemsida på P4-extra.
Men hon sa inte ett ord om att det var en intervju eller att det skulle sändas i radio. Nu har jag i alla fall varit inne och lyssnat på inslaget och det är ganska märkligt att höra sig själv och inte känna igen sin egen röst.

/*Peter R
Post Reply