Venus Okulation - Mikael Skafar

Bilder från galleriet
Post Reply
Galleri
Posts: 301
Joined: 2005-12-27 03:25:33

Venus Okulation - Mikael Skafar

Post by Galleri »

Ny bild i galleriet
Objekt: Venus Okulation
Exponering: 1/640
Fotograf: Mikael Skafar
Kommentar: Hej

Jag lyckades också för en gång skull fånga något trots envisa moln. Tog ledigt från jobb dom sista timmarna, chansade på att vädret skulle hålla i sig. På vägen hem stackade sig molnen och lagom till inträdet var det kört. I sanningens namn så får jag nog ändå säga att jag trots en timmes förberedelse ändå inte hade hunnit få rätt på alla grejor. Framför allt, jag hittade inte månen! Den låg betydligt högre än vad jag trodde och troligtvis under molnen när jag spanade efter den med kikaren.

Nåväl, under passagen så fann jag den och ställde skärpa och testade olika exponeringar. När det var dags för Venus att kika fram så var jag välförberedd. Nedan syns först en av dom bästa testbilderna. Klart häftig med molnen i förgrunden. Sen första bilden på Venus när den kikade fram. Ser nästan ut som en Soluppgång! Och sista bilden när hela (eller rättare sagt) halva Venus är framme.


Image
Klicka for att se stor version av bilden
stolpskott
Posts: 51
Joined: 2006-07-28 22:49:33

Post by stolpskott »

Snyggt, jag vill också =)
User avatar
Bengt
Posts: 2626
Joined: 2005-12-31 09:38:40
Location: Örkelljunga
Contact:

Post by Bengt »

Denna händelse fick du bra dokumenterat Micke!

Till och med den blåe tunnan gick ju att använda :D


Grattis!

Bengt
User avatar
Robert
Site Admin
Posts: 2973
Joined: 2005-12-06 11:07:12
spamtest: JA
Location: Alingsås
Contact:

Post by Robert »

Jätterolig bild som blev mycket levande med molnen.

Här var det totalt mulet men nu är det klart och jag ser månen och Venus en bit ifrån varandra. Men kul att någon lyckades fånga det bra :)
Peter R
Posts: 2595
Joined: 2006-05-11 17:53:59

Post by Peter R »

Väldigt spännande stämning i denna bildserie och perfekt timing.
Orienteringen ger en känsla av Venusuppgång bakom månen.
Har du möjligtvis fångat tillräckligt många bilder för att kunna göra en animation? Det skulle vara häftigt.
Här i Stockholm öppnade sig himmeln inte förrän nästan 3 timmar efter att allting var avslutat.

/*Peter R
User avatar
skafar65
Posts: 1120
Joined: 2005-12-08 08:52:03
Location: Valleberga
Contact:

Post by skafar65 »

Hej alla

Ja bilderna blev rätt trevliga. Någon animation får jag dock ej ihopa till. Flyttade på kameran för mycket. Tänkte inte på det :cry:

Ha det gott! //Micke
Jonas
Posts: 1882
Joined: 2005-12-06 12:13:45
spamtest: JA

Post by Jonas »

Hej Micke,

Det blev ju riktigt lyckade bilder! Jag hade själv ingen möjlighet att se passagen men senare på kvällen låg Månen och Venus väl samlat ganska väl samlat och det var vackert det också.

Bästa Hälsningar

Jonas
Post Reply